Artículos Volumen 28 (2008)

En torno al significado original del vocablo griego epidêmía y su identificación con el latino pestis
Luis M. Pino Campos y Justo Pedro Hernández González

Sumario

1.—Introducción. 2.—El término epidêmia entre el Corpus Hippocraticum y Galeno. 3.—La generalis epidemia (1347-1631). 4.—Ad fontes: las versiones humanistas del vocablo epidêmia. 5.—Conclusiones.




«Por el orden de Celso»: aspectos de la influencia del De medicina en la cirugía europea del Renacimiento
Pedro Conde Parrado

Sumario

1.—Introducción. 2.—La dignificación profesional del cirujano. 2.1.—La cirugía, antiquissima y evidentissima. 2.2.—El cirujano, médico completo. 3.—Las doctrinas de Celso en la cirugía del Renacimiento. 3.1.—Celso y la osteopatología: las lesiones craneales y la fractura apéchema. 3.2.—Celso y la cirugía «vulneraria»: las heridas mortales. 3.3.—Influencia de Celso en dos tipos de intervenciones quirúrgicas. 3.3.1.—La gangrena. 3.3.2.—El cálculo en la vejiga. 4.—Conclusiones.




Galileo and Huygens on free fall: Mathematical and methodological differences
Steffen Ducheyne

Sumario

1.—Introduction . 2.—Galileo’s treatment of free fall. 3.—Huygens’s treatment of free fall. 4.—Comparing Galileo and Huygens




Medical discourse and municipal policy on prostitution: Palma 1862-1900
Eva Canaleta Safont y Joana Maria Pujades Móra

Sumario

1.—Introduction. 2.—Stigma of syphilis and social exclusion of prostitutes. 3.— Medicine and prostitution–syphilis in Mallorca. 4.—The regulation of the prostitution: laws and general context. 5.—Municipal regulation of prostitution in Palma (19th century). 6.—Final remarks.




The building of a new medical centre for tropical diseases in Portugal. The School of Tropical Medicine and the Colonial Hospital (1902-1942)
Isabel Amaral

Sumario

1.—Introduction 2.—The emergence of tropical medicine in Europe. 3.—Tropical medicine at the Lisbon School of Tropical Medicine and the Colonial Hospital. 3.1.—Teaching and research 3.2.—The scientific missions- contact with endemic zones. 3.3.—Clinical activity. 4. Some concluding remarks.




La flora como recurso terapéutico: el caso de los extractos fluidos de Laboratorios Codex en México
Paul Hersch Martínez y Miguel García Poujol

Sumario

1.—Introducción. 2.—Fuente de referencia: los extractos fluidos de Codex. 3.— La empresa. 4.—Saberes y recursos implícitos en los extractos fluidos de Codex. 5.—Conclusiones.




Designs of devices: The vacuum aspirator and American abortion technology
Tanfer Emin Tunc

Sumario

1.—Introduction. 2.—The origins of vacuum aspiration. 3.—From «regulating the menses» to vacuum suction abortion. 4.—Vacuum aspiration enters American abortion therapeutics. 5.—American physicians’ reactions to vacuum aspiration. 6.—Technological innovation, legalization, and the rise of vacuum suction abortion. 7.—The Karman cannula and the politics of abortion technology. 8.—Conclusion: The Karman revolution.




La notion de handicap et ses transformations à travers les classifications internationales du handicap de l’OMS, 1980 et 2001
Myriam Winance

Sumario

1.—La Classification Internationale des Handicaps: Deficiences, incapacites, desavantages. 1.1.—Des causes aux conséquences des maladies. 1.2.—De la maladie à la personne malade. D’un point de vue médical à un point de vue social. 1.2.1.—La maladie. 1.2.2.—La déficience. 1.2.3.—L’incapacité. 1.2.4.—Le désavantage. 1.3.—La personne malade d’un point de vue social. 2.—De la CIH à la Classification Internationale du fonctionnement, du handicap et de la santé. 2.1.—Controverse autour de la CIH. 2.2.—Les modèles alternatifs. 2.2.1.—Le modèle social du handicap. 2.2.2.—Le modèle interactif québécois. 2.2.3.—Les modèles alternatifs: des conséquences aux causes. 2.3.—Le processus de révision de la CIH. 3.—La Classification Internationale du fonctionnement, du handicap et de la santé. 3.1.—Des conséquences des maladies à la santé. 3.2.—Un modèle «biopsychosocial» pour décrire la santé, le handicap et le fonctionnement. 3.3.—Le handicap comme «défaut de fonctionnement». 4.—Conclusion.