Javier Suso López |
|
Senior Lecturer of French Language, Faculty of Arts
(University of Granada, Spain)
Personal Details |
Teaching Experience |
|
|
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Name:
SUSO LÓPEZ
First
name: FRANCISCO JAVIER
Address: Departamento
de Filología Francesa
Facultad de Filosofía y Letras
Universidad de
Granada
18071
GRANADA
SPAIN
Telephone: 0034958241927
Email : jsuso@ugr.es
EDUCATION
Secondary school (from 7th to 2nd) at the
“Collège Sainte-Marie, Chavagnes-en-Paillers” (Vendée, France), in the Congregation “Sons
of Mary Immaculate"
Degree in French Philology (1974)
BA in English Philology (1974)
Ph.D. in French Philology (1992)
Extraordinary doctorate award by the Faculty of Philosophy and
Letters (1996)
Spanish teacher. High
School Louis Legrand, Paris, France. (1974-75).
French teacher. High School Garcia Lorca – High School Alhambra, Granada,
Spain. (1975-1982).
French teacher. High School Alhambra, Granada,
Spain. (1982-1992).
Senior lecturer in French. Faculty of Arts, University of
Granada, Spain. (1995-) Courses taught: French language, History of the French Language,
French as foreign language.
Postgraduate courses taught: Master programme in Teacher Training, University of Granada
(2011-2017)
PARTICIPATION IN FUNDED RESEARCH PROJECTS
Title: Contribución
a la historia de la enseñanza de las lenguas extranjeras: presencia y enseñanza
del francés en España (1565-1970)
Institution: Ministerio
de Ciencia y Tecnología - Spain
Researcher
in charge: Juan Francisco GARCÍA BASCUÑANA (University of Tarragone)
Title: Gramáticas y manuales de francés publicados en España:
historia, metodología, contenidos (1565-2000)
Institution: Ministerio
de Ciencia y Tecnología - Spain
Researcher in
charge: Juan Francisco GARCÍA BASCUÑANA (University of Tarragone)
Title: “Socrates Comenius
2.1. A european pedagogy for autonomous learning –
Education modern language teachers through ICT”
Reference: 118668-CP-1-2004-1-ES-Comenius-c21
Institution: European Union
Duration: 2004 - 2007
Researcher in charge: Manuel Jiménez Raya (Departamento de Filologías Inglesa y Alemana, University of Granada).
Title: Langue française, diversité
culturelle et linguistique : culture d’enseignement, culture
d’apprentissage
Institutions: AUF (Agence
Universitaire de la Francophonie)/FIPF (Fédération Internationale des
Professeurs de Français)/FMEF (Fonds Mondial pour
l'Enseignement du Français) / CRAPEL (Centre
de Recherche et d'Applications Pédagogiques en Langues- Nancy)
Duration: 2006
- 2008
Researcher in charge : Javier Suso López
Title: Elaboración de un diccionario de historia de la presencia y
enseñanza del francés en España (siglos XVI-XX)
Code Unesco: 570199
Institution:
Ministerio de Educación
Term: 2008-2011
Researcher in charge: Juan Francisco García Bascuñana
(Universidad de Tarragona)
Title: Elaboración de un diccionario de historia de la presencia y
enseñanza del francés en España (siglos XVI-XX)
Code Unesco: 570199
Institution:
Ministerio de Educación
Duration: 2012-2014
Researcher in charge: Juan Francisco García Bascuñana
(Universidad de Tarragona)
Title: Lenguas
y Culturas (HUM-354)
Researcher
in charge: Javier SUSO LÓPEZ
Institution: Consejería de Tecnología e Innovación. Junta de Andalucía
Duration:
2010-2014.
Títle: Grammaire et
contextualisation (GRAC)
Researcher in charge: Jean-Claude BÉACCO
Institution: DILTEC- Université Paris Sorbonne III
Duration: 2011
- 2017
DOCTORAL
DISSERTATIONS SUPERVISED
Author: FERNÁNDEZ FRAILE;
Mª Eugenia
«La enseñanza del francés en España (1767-1936). Objetivos,
contenidos, procedimientos»
Faculty: Filosofía y Letras (Faculty of
Arts)
University : Granada, Spain
Year:
1995
Author:
URBANO
MARCHI, Brigitte
« La enseñanza/aprendizaje del francés como lengua
extranjera en España durante la época franquista (1938-1970)»
Faculty : Facultad de Ciencias de la
Educación (Faculty of Education)
University : Granada, Spain
Year: 2003
Author: MALDONADO LARA, Maria
«Cultura de
enseñanza, cultura de aprendizaje del francés como lengua extranjera en la
educación secundaria. Análisis de una experiencia»
Faculty : Facultad de Ciencias de la
Educación (Faculty of Education)
University : Granada
Year:
2011
Author: RINCÓN NAVARRO, Antonia
« La
enseñanza de idiomas a sordos. Estudio de programas en España y Francia
(XVII-XX) »
Faculty : Facultad de Ciencias de la
Educación (Faculty of Education)
University : Granada
Year:
2011
Supervisors: Suso
López, Javier ; Fernández Fraile, Mª Eugenia
Author: PALOMO RUANO,
Francisco
El teatro y sus aplicaciones didácticas
en la enseñanza del Francés Lengua Extranjera. Claves pedagógicas,
socioculturales y lingüísticas. Balance de una experiencia llevada a cabo en
Educación Secundaria
Faculty: Filosofía y Letras (Faculty of
Arts)
University: Granada (Spain)
Year : 2016
Author : RUYFFELAERT, Ariane
Maîtrise de la littératie académique en français chez de futurs enseignants
de français langue
étrangère
Faculty : Facultad de Ciencias de la Educación (Faculty of Education)
University : Granada (Spain)
Year: 2017
Supervisors : Suso López, Javier ; Hadermann,
Pascale
Author : VALDÉS MELGUIZO, Irene
La
Gramática en la enseñanza del francés como lengua extranjera en España (siglos
XVI-XX): adaptación, contrastividad y contextualización.
Estudio especial de la morfología verbal.
Faculty: Facultad
of Arts
University : Granada
Year: 2017
Supervisor : Suso López, Javier
______________________________________________________________________
Books
BEACCO, Jean-Claude; KALMBACH,
Jean-Michel, SUSO LÓPEZ, Javier (coord.) (2014). La
contextualisation de la description du français dans les grammaires étrangères.
Langue française, nº 181.
SUSO LOPEZ, Javier (2012). Le
Français Langue Étrangère en Espagne. Culture d’enseignement et
culture d’apprentissage (le projet CECA). Paris, GERFLINT.
SUSO LÓPEZ, Javier (coord.) (2010). Plurilinguisme
et enseignement des langues en Europe. Aspects historiques, didactiques et
sociolinguistiques. Trois regards en parallèle (W. Frijhoff,
D. Coste, P. Swiggers). Granada, EUG.
FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia;
SUSO LÓPEZ, Javier (coord.) (2009). Approches contrastives et multilinguisme dans
l’enseignement des langues en Europe (XVI-XXe siècles). Documents pour
l’histoire du français langue étrangère ou seconde, 42.
SUSO LÓPEZ, Javier (2006). De ‘Un niveau-seuil’ au ‘Cadre européen
commun de référence pour les langues’. Barcelona/Granada, Editorial
Universidad Autónoma de Barcelona y Editorial Universidad de Granada.
SUSO LÓPEZ, Javier (2005). La
Enseñanza del francés en España : momento actual y
perspectivas. Coordination and presentation
of the monographic number: Revista
Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(2).
SUSO LÓPEZ, Javier; LÓPEZ
CARRILLO, Rodrigo (coord.) (2004). Le français face aux défis actuels. Histoire, langue et culture. 2 vols. Granada, Editorial Universidad de Granada.
SUSO LOPEZ, Javier (coord.) (2004). Phonétique,
Lexique, grammaire et enseignement-apprentissage du FLE. Granada,
Método Ed.
SUSO LÓPEZ, Javier;
FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (2001). La
didáctica de la Lengua Extranjera. Granada, Comares.
SUSO LÓPEZ, Javier
(2001). Discours, énonciation et
enseignement/apprentissage du FLE. Granada, Método.
SUSO LÓPEZ, Javier (2000). Communication et Enseignement/apprentissage
du Français Langue Etrangère. Granada, Método ed.
SUSO LÓPEZ, Javier (2000). L’Unité didactique en Français Langue
Etrangère. Granada, Método ed.
RUIZ ÁLVAREZ, R.; LÓPEZ
CARRILLO, R.; SUSO LÓPEZ, J. coord. (1998). El
teatro: componentes teóricos y prácticos para la enseñanza-aprendizaje de una
lengua extranjera. Granada, R. Ruiz ed.
FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia; SUSO LÓPEZ, Javier (1996). La enseñanza del francés en España
(1767-1936): Estudio histórico. Granada, Javier Suso
éd.
Chapter books
SUSO LÓPEZ, Javier (2015). “Partes
orationis: partes de la oración, ‘parties de l’oraison’ y ‘parties du discours’ en las grámaticas para aprender español y francés (s. XVI-XVIII)”,
in C. Bruley & J. Suso
(coord..), La
terminología gramatical del español y del francés: emergencias y transposiciones,
traducciones y contextualizaciones // La terminologie
grammaticale de l’espagnol
et du français: émergences
et transpositions, traductions
et contextualisations, Francfurt,
Peter Lang, 263-288.
SUSO LOPEZ, Javier (2017). “Johann Franz Ahn“, “Conversación”, “Diálogo(s)”, “Gramática”, “Método”,
“Método audiovisual”, “Método directo”, “Método ecléctico o mixto”, “Método práctico”, “Método tradicional”
(conjuntamente con Irene Valdés Melguizo), “Heinrich Gottfried Ollendorf“, “Profesor”, “Théodore
Robertson”, in Juan F. García Bascuñana (coord.), Diccionario de historia de la enseñanza del francés en España (siglos
XVI-XX). Tarragona, Departament de Filologies
Romàniques, Universitat Rovira i Virgili.
http://www.urv.cat/recerca_innovacio/grupsrecerca/general-grelinap.html
SUSO LÓPEZ, Javier (2016). “L’enseignement de la
prononciation du français en Espagne au début du XXe siècle”, in A.
Gaspar Galán y J. Vicente Pérez, éds., Histoire de l’enseignement de la prononciation du français aux
Espagnols (XVIe-XXe siècles), Berna, Peter Lang, 169-203.
SUSO LÓPEZ, Javier (2016). “L’affaire Calas et la
genèse du discours politique dans la France du XVIII siècle”, in J. Fidel Corcuera et alii, Les discours politiques. Regards croisés,
Paris, L’Harmattan, 246-256
SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (2015). “Les ‘manières de parler français’: objet de la lexicologie ou de la
grammaire ? Quelques réponses de la part des grammaires de
français destinées à des hispanophones (XVIIe-XVIIIe siècles)”, in J.-M. Kalmbach y S. Stratilaki-Klein (coord.), Descriptions
linguistiques et descriptions pédagogiques pour l’enseignement et
l’apprentissage du français. Actes du 2e colloque international du GRAC –
Jyväskylä 2014. DILTEC - EA 2288, Paris 3, 2-19. http ://www.univ-paris3.fr/medias/fichier/actes-colloque-grac_1450368800137.pdf
SUSO LÓPEZ, Javier (2012). “La
contrastivité entre langues dans quatre grammaires
plurilingues du XVIe siècle: Venegas, Meurier, Sotomayor, del Corro”, in B. Colombat et al., Vers une histoire générale de la grammaire
française. Matériaux et perspectives. Paris: Honoré Champion, 511-531.
SUSO LÓPEZ, Javier (2011). “Interactions en classe et
enseignement-apprentissage des langues”, in Philippe Blanchet & Patrick Chardenet eds., Guide pour la
recherche en didactique des langues et des cultures. Approches contextualisées. Paris, Les
Archives contemporaines, 317-322.
SUSO LOPEZ, Javier (2011). “De la gramática
francesa explicada en español a la gramática francesa para españoles en el
siglo XVIII: gramática general, gramática particular y gramática contrastiva”,
in Javier Villoria ed., Historia de la ideas lingüísticas. Gramáticas, diccionarios y lenguas
(siglos XVIII y XIX). Frankfurt, Peter Lang,
51-90.
SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ FRAILE, Mª-E. (2010). “Por una
reformulación de las encuestas de opinión del alumnado: análisis del modelo
actual y propuestas”, in A. Martínez coord., El estudiante en el sistema ECTS. Innovaciones docentes para clases
teóricas y prácticas, 153-174,
Granada, Ed. Copicentro.
SUSO LÓPEZ, Javier (2010). “La
enseñanza del español en Francia en el siglo XVII”, in González Carrillo, A.M
ed., Post Tenebras
Spero Lucem, Los estudios
gramaticales en la España medieval renacentista, 2010, 379-429, Granada, EUG – Universidad de
Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos.
SUSO LÓPEZ, Javier (2009). “Apuntes para una historia de la enseñanza de
la lengua francesa”, in A. Martínez González ed., Historia de las ideas lingüísticas. Gramáticos de la España meridional.
Berne, Peter Lang, 161-170.
SUSO LÓPEZ, Javier (2009).
“Las Reglas de Antonio del Corro:
cómo enseñar / aprender una lengua extranjera en el siglo XVI”, in A. Martínez
González ed., Historia de las ideas
lingüísticas. Gramáticos de la España meridional. Berne, Peter Lang, 83 -115.
SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ
FRAILE, Mª Eugenia (2008). “Co-operative work and self-directed
learning with teacher trainees”, in Jiménez Raya, M. y Lamb, T. (eds). Pedagogy for Autonomy in Modern Languages Education: Theory, practice,
and teacher education. Dublin, Authentik.
SUSO LOPEZ, Javier (2007). “Représentation
du monde des sentiments en français et en espagnol. Création, construction et
expérience”, in Dominique
Bonnet, María José Chaves García et Nadia Duchêne (eds.): Littérature,
Langages et Arts: Rencontres et Création [Actas del
XV Coloquio de la APFUE]. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad
de Huelva (Collectanea 112), CD-ROM.
SUSO
LÓPEZ, Javier (2004). “La grammaire et
les descriptions de la langue: la réflexion sur le fonctionnement de la langue
favorise-t-elle l’apprentissage du FLE?”, in J. Suso López,
Javier coord.., Phonétique,
Lexique, grammaire et enseignement-apprentissage du FLE. Granada, Método, 215-258.
SUSO LÓPEZ, Javier (2004). “Quelques clés pour mieux comprendre le processus de
standardisation de la langue français au XVI siècle”, in SUSO LÓPEZ, Javier;
LÓPEZ CARRILLO, Rodrigo (coord.). Le français face aux défis actuels.
Histoire, langue et culture. Granada, Universidad de Granada, vol. 1,
253-270.
SUSO LÓPEZ, Javier (2003). “Traductores,
gramáticos y escritores en el siglo XVI en Francia : el mismo combate por la lengua francesa”, in
J.A : Sabio & Mª D. Valencia eds., Seis
estudios sobre la traducción en los siglos XVI y XVII. Granada, Comares, 51-85.
SUSO LÓPEZ, Javier;
LÓPEZ CARRILLO, Rodrigo (2002). “La catégorie du genre en français. Approche historique I”, in M. Carmen Figuerola,
Montserrat Parra y Pere Solà eds., La lingüística francesa en el nuevo milenio.
Lérida, Ed. Milenio,
757-766.
LÓPEZ CARRILLO,
Rodrigo; SUSO LÓPEZ, Javier (2002). “La catégorie du genre en français. Approche historique II”, in M. Carmen Figuerola,
Montserrat Parra y Pere Solà eds., La lingüística francesa en el nuevo milenio.
Lérida, Ed. Milenio,
417-426.
SUSO LÓPEZ, Javier
(2001). “Les stratégies de communication”, in J. Suso coord., Discours, énonciation et enseignement/apprentissage du FLE. Granada, Método
ed., 165-207.
SUSO LÓPEZ, Javier; LOPEZ
CARRILLO, Rodrigo (2000). “Qué significa la categoría gramatical del género?”, in Mª E. Fernández coord., Género, Lenguas y Discursos. Granada, Comares,
13-85.
SUSO LÓPEZ, Javier (2000). “La
naissance du discours écrit médiéval en langue vernaculaire: enjeux
linguistiques, sociolinguistiques et socioculturels”, in L. Gastón&J.
Cascón eds., Análisis del Discurso. Granada, Universidad de Granada, 233-252.
SUSO LÓPEZ, Javier, FERNÁNDEZ
FRAILE, Mª Eugenia (1999). “Le centre expérimental de Linguistique Appliquée
(CELA) de Granada”, in D. Abry y R. Bouchard coord., L’apport
des centres de français langue étrangère à la didactique des langues,
Grenoble, PUG- Presses Universitaires de Grenoble.
SUSO LÓPEZ, Javier (1998).
“Jeux communicatifs et enseignement/apprentissage du français langue
étrangère”, in R. Ruiz y otros eds., El teatro: componentes
teóricos y prácticos para
la Enseñanza- aprendizaje
de una lengua extranjera. Granada, R. Ruiz ed., 381-401.
SUSO LÓPEZ, Javier
(1996). “Norme et bon usage au XVIIe
siècle en France”, in E. Alonso, M. Bruña y M. Muñoz eds., La Lingüística francesa: gramática, historia, epistemología.
Sevilla, Grupo Andaluz de Pragmática,
175-188
SUSO LÓPEZ, Javier (1996).
“Les voix/voies du narrateur dans Le Fou
d'Elsa”, in S. Ravis coord., Le rêve de Grenade. Aragon et le Fou d'Elsa.
Actes du Colloque de Grenade. Marseille, Université de Provence, 193-208.
SUSO LÓPEZ, Javier (1995).
“Conception de la traduction pendant la Renaissance en France », in F. Lafarga, A. Ribas y M. Tricás, La Traducción : metodología,
historia, literatura. Ámbito
hispano-francés. Barcelone, PPU, 115- 122
Journal Articles
SUSO LÓPEZ, Javier (2016). “La conjugaison des verbes dans
les grammaires du français des XIXe et XXe siècles”, Synergies-Espagne, 9,
123-142.
SUSO LÓPEZ, Javier (2015). “Los “útiles” para enseñar/aprender lenguas en el
Renacimiento y la Ianua Linguarum de
W. Bathe (1611)”, Porta
Linguarum, 23, 233-246.
SUSO LÓPEZ, Javier (2014). “Le discours des auteurs
de grammaires françaises pour hispanophones (XVIe-XVIIe
siècles”, Langue Française, 181,
59-78.
SUSO LÓPEZ, Javier (2013). “Le traitement discursif
des ‘irrégularités’ dans les grammaires du français (XVIIe-XIXe
siècles”, Documents pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde,
51, 39-58.
FRIJHOFF, Willem; SUSO
LOPEZ, Javier; SWIGGERS, Pierre (2012). “Contextes et disciplines de
référence dans l’enseignement du français (langue étrangere/seconde)”,
Le Français dans le Monde, Recherches et
Applications. 52 (juillet), Paris, CLE International, 29-48.
PELLANDRA, Carla; SUSO LÓPEZ,
Javier (2012). “Vers une disciplinarisation du FLE: enseignants,
apprenants et institutions”, Le Français
dans le Monde, Recherches et Applications, 52 (juillet), 94-108.
SUSO LÓPEZ, Javier (2011). “Le
curriculum de langue(s) étrangère(s) en Espagne (1990-2009) : enjeux d’une
politique orientée vers le plurilinguisme”, Le
Français dans le Monde, Recherches et Applications. 49 (janvier), 116-123.
SUSO LÓPEZ, Javier (2010).
“Biografía de Enrique Canito”. Diccionario
Biográfico Español. Real Academia de la historia.
http://www.rah.es/diccbiografico.htm
SUSO LÓPEZ, Javier (2009).
“Les Reglas Gramaticales para aprender la
lengua Española y Francesa de Antonio del Corro”, Documents
pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde,
42, 29-47
SUSO LÓPEZ, Javier (2009). “Français cultivé et éducation
des élites”, Synergies Espagne. Langues, Enseignement, éducation : relier l’ancienneté
et la modernité, 2, 81-97.
SUSO LÓPEZ, Javier (2009). “Conception de la langue
et l'enseignement / apprentissage des langues au XVIe siècle”, Le Langage
et l'homme. Revue de didactique du
français. Bruxelles,
Editorial : Institut libre Marie Haps, XXXXIV.1,
111-122.
SUSO LOPEZ, Javier (2006).
“Vocabulaires logiques, vocabulaires simplifiés et Français élémentaire”, Documents pour l’histoire du français langue
étrangère ou seconde (sous presse). 36, 97-118.
SUSO LÓPEZ, Javier (2006). “Jan Amos Comenius. Novísima Linguarum
Methodus”,
Porta
Linguarum, 5, 155-159.
SUSO LÓPEZ, Javier (2005). “Le rôle des maîtres dans
la construction du français langue étrangère comme discipline scolaire”, Documents pour l’histoire du français langue
étrangère ou seconde, 33/34, 94-109.
SUSO LÓPEZ, Javier (2005). “El curriculum
español actual de lengua extranjera: valoración crítica y propuestas”, Revista Interuniversitaria de Formación del
Profesorado, 19(2), 75-110.
SUSO LÓPEZ, Javier (2003). “La
linguistique française au XXe siècle”, Anales de Filología francesa,
11, 111-133.
SUSO LÓPEZ, Javier (2003). “Télémaque, au cœur de la méthode Jacotot”, Documents
pour l’Histoire du Français langue étrangère ou seconde, 30, 157-169.
SUSO LÓPEZ, Javier;
FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (2002). “L'enseignement du
Français langue étrangère au XXe siècle en Espagne: plans d’études
et orientations didactiques officielles”, Publicaciones, 32, 163-198.
SUSO LÓPEZ, Javier
(2002). “Descriptions phonétiques et enseignement / apprentissage de la
prononciation en Espagne au début du XIXe siècle (jusqu’en 1936)”, Documents
pour l’’Histoire du Français langue étrangère ou seconde, 28, 53-67.
SUSO LÓPEZ, Javier (1999). “La
méthode naturelle d’apprendre la langue française dans la première moitié du
XIXe siècle”, Documents pour l’’Histoire
du Français langue étrangère ou seconde, 23, 185-203.
SUSO LÓPEZ, Javier (1999).
“Littérature française et formation esthétique et morale dans les manuels de
français de la fin du XIXe siècle”, Documents
pour l’’Histoire du Français langue étrangère ou seconde, 24, 205-221.
SUSO LÓPEZ, Javier (1996). “De
l'Arte... de P.N. Chantreau
aux Lecciones prácticas...
de M. Bouynot: la constitution de la méthode traditionnelle
théorico-pratique de l'enseignement du français”, Documents pour l’Histoire du Français langue étrangère ou seconde,
18, 243-260.
______________________________________________________________________
ORGANIZATION
OF CONFERENCES OR SYMPOSIA
“II Jornadas Internacionales. El teatro: componentes teóricos y prácticos para la
enseñanza-aprendizaje de una LE”.
Venue: University
of Granada, Spain.
Year: 1997
Activity: Member of the
Organizing Committee
IX Congress APFFUE: La Philologie française à la croisée de l’an 2000.
Venue: University of Granada, Spain
Year: 2000
Activity : Member of the Organizing
Committee
VI International
Congress - Lingüística Francesa: Le
français: langue, culture et histoire face aux défis actuels.
Venue:
University of Granada, Spain
Year: 2003
Activity : Coordinator - President
International
Symposium : “Les ‘langues entre elles’ dans les contextes et situations
d'enseignement en Europe, du XVI siècle au début du XXe
siècle : médiations, circulations, comparaisons, rivalités”.
Venue: University of Granada, Spain
Year: November 2008
Activity : Coordinator - President
COORDINATION
OF INNOVATIUON PROJECTS FOR THE TEACHING OF FRENCH
“Cómo avanzar hacia el autoaprendizaje en la
Didáctica del Francés como lengua
extranjera, con ayuda de las NTIC”. Institution: Vicerrectorado de Planificación, Calidad y
Evaluación. University of Granada, Spain. Duration:
2001-2004.
“La enseñanza del francés y del italiano con ayuda de las
Nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación. Elaboración de
materiales para el autoaprendizaje”.
Institution: Vicerrectorado de Planificación, Calidad y Evaluación. University of Granada,
Spain. Duration: 2004-2007.
INNOVATION
PROJECTS IN FRENCH PHILOLOGY – UNIVERSITY OF GRANADA
General
coordination and participation in following projects :
Project
1.
« Mejora del proceso formativo (organización de la
enseñanza; metodología de trabajo; formación cultural) ». Coordination : Javier Suso López; Karmele Alberdi Urquizu. Duration: 2005-2006
Project 2.
« Desarrollo de canales de información y de
difusión del programa formativo y de organización de la enseñanza». Coordination: Javier Suso López;
Rodrigo López Carrillo
PARTICIPATION
IN INTERNATIONAL PROGRAMMES
“Principes linguistiques et psychopédagogiques
comme base du renouvellement de la didactique des langues étrangères». University: Faculty
of Human Sciences and Letters. Aix-en-Provence (France). March 2004. Programme Erasmus-Socrates
“Fondements psycholinguistiques de l’enseignement
des langues étrangères”. University : Faculty of Human
Sciences and Letters. Aix-en-Provence (France). May 2005. Programme Erasmus-Socrates
“Que significa la
categoría gramatical del género?”. University : Comahue (Argentina).
2 December 2005. Programme: Intercampus de
Cooperación Interuniversitaria de la AECI
Seminar : “Que significa la categoría
gramatical del género?”. University : Luján (Argentina). 4-5 December
2005. Programme: Intercampus
de Cooperación Interuniversitaria de la AECI
“El marco común
europeo de referencia para las lenguas”. University : Universidad
Nacional de La Plata (Argentina). November 2006.
ADMINISTRATIVE,
SCIENTIFIC AND EDITORIAL ACTIVITY
General
editor of the series « Textos/Lenguas modernas », Editions
of the University of Granada (2002-2008)
Director. Documents pour une Histoire du Français langue étrangère et seconde
(2014-2017)
Member of the Scientific Committee. Transversales
(Peter Lang, Berna).
Member of the Scientific Committee. Quaderni del Cirsil (Bolonia, Italia).
Member of the Scientific Committee. Porta Linguarum. Universidad de Granada
Editorial Board Member. “Чуждоезиково обучение
/ Foreign Language Teaching”. Sofía (Bulgaria).
Member of the Scientific Committee. Le
Français dans le Monde, Recherches&Applications.
Editorial Board Member.
Publicaciones. Facultad de Educación
y Humanidades de Melilla.
Member of the Scientific Committee. XIVe Congrès mondial de
la Fédération Internationale des Professeurs de Français (Liège, 2016).
Editorial Board Member. Languages and Culture in History,
Amsterdam UP, http://en.aup.nl/series/languages-and-culture-in-history
OTHER
Member of the founding committee of the Association of French Teachers Andogalia Granada and Secretary (1982-1985).
President of SIHFLES (elected at the General Assembly of 2013).
Secretary of Sehel (Spanish Society for the History of Language Teaching), established in 2006.
Appointment as "Officer of the O rder of Academic Palms" by the Prime Minister of the French Republic, by decree of February 1, 2007, for services rendered in the
promotion of the French language and culture.
Reward to the Educational Excellence. 2008. Vicerrectorado para
la Garantía de la Calidad (Universidad de Granada).
Granada, July, 2017