Miguel Ángel García-Rubio
Associate Professor on the Department of Applied Economics
Researcher on the Institute of Water Research
University of Granada
TEACHING IN THE ACADEMIC YEAR 2015/2016
Environmental Economics and Natural Resource Management: Degree of Environmental Science.
Economics Principles of Water Management: Master of Science and Technical of Water Quality.
TUTORIAL CLASS
Monday from 17.00 to 19.00, and Tuesday from 11.00 to 13.00 and 17.00 to 19.00, in the office of Economics, Water Institute.
TEACHING IN VIRTUAL LEARNING CENTER AT THE UNIVERSITY OF GRANADA
Economcs for All: online (70 hours).
Basic Statistics with SPSS; online (70 hours).
How to write and publish a scientific paper. One approach applied; online (70 hours).
Entrepreneurship and business: creation and implementation of a business idea; online (175 hours).
Improvement and innovation in the teaching of economics through critical reflection seminars.
Ultramedia application to economics course to facilitate online learning, encourage bilingual education and for the integration of pupils with special educational needs.
Practical case of bilingual virtual materials creation.
Acquisition techniques and strategies of expert knowledge in reverse translation classes in the economic and legal framework.
Development of cooperative and interdisciplinary proyect-based learning on current world problems among students in the area of Social Sciences.
Methods of knowledge acquisition in the economic translation.
Adapting a course in Macroeconomics to virtual environments.
Full virtualization of a course of Introduction to Economics.
Dynamic virtualization of perfect competition and monopoly models.
García-Rubio, M.A. (2016) El objeto de estudio de la economía. Un enfoque crítico en perspectiva histórica. En García-Quero, F. & Ruíz-Villaverde A. (coord.) Hacia una economía más justa. Una introducción a la economía crítica. Economistas sin Fronteras, Madrid. 25-48. ISBN: 978-84-608-3545-5.
García-Rubio, M.A.; Bautista-López, J.A.; González-Gómez, F.; Guardiola Wanden-Berghe, J. (2015) Aplicación de Ultramedia a una asignatura de economía para facilitar el aprendizaje on-line, estimular la enseñanza bilingüe y procura la integración de alumnos con necesidades educativas especiales. En Jiménez del Barco Jaldo, L. & García Garnica, M.C. (2015) Innovación docente y buenas prácticas en la Universidad de Granada, vol. 4. Editorial Universidad de Granada, Granada. 23-34. ISBN: 978-84-338-5818-4.González-Gómez, F; García-Rubio, M.A & Guardiola, J. (2014) Economía Política (DOWNLOAD)
Economía Política is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 International License.
García-Rubio, M.A.; González-Gómez, F. & Guardiola, J. (2012) The model of aggregate supply and demand: Classical and Keynesian cases. In Sánchez Campillo, J. (coord.) Macroeconomics. Questions and exercises. Pirámide, Madrid. 299-360. ISBN: 978-84-368-2797-2.
González-Gómez, F.; García-Rubio, M.A. & Guardiola, J. (2012) Wages, prices, unemployment and expectations. In Sánchez Campillo, J. (coord.) Macroeconomics. Questions and exercises. Pirámide, Madrid. 361-416. ISBN: 978-84-368-2797-2.
González-Gómez, F.; García-Rubio, M.A. & Guardiola, J. (2012) Principios de Economía Política. Comares, Granada. ISBN: 978-84-9836-923-6.
González-Gómez, F.; Guardiola, J.; García-Rubio, M.A. & Ruiz-Villaverde, A. (2011) Iniciativa para la transmisión de valores y el fomento del compromiso social en la educación universitaria. En Maquilón Sánchez, J.J.; Mirete Ruiz, A.B.; Escarbajal Frutos, A. & Giménez Gualdo, A.M. (coords.) (2011) Cambios educativos y formativos para el desarrollo humano y sostenible. Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, pp. 11-18. ISBN: 978-84-694-2843-6.
González-Gómez, F.; García-Rubio, M.A. & Guardiola, J. (2010) Temas de Introducción a la Economía. Editorial de la Universidad de Granada. ISBN: 978-84-338-5164-2.
González-Gómez, F.; Guardiola, J. & García-Rubio, M.A. (2008) Lecciones de Macroeconomía. Copicentro, Granada. ISBN: 84-96856-97-6.
PAPERS IN EDUCATIONAL CONFERENCES
García-Rubio, M.A.; González-Gómez, F. & Guardiola, J. (2011) Las dinámicas grupales de presentación como herramienta motivacional del alumnado universitario. I Jornadas Docentes de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. 15-16 June, University of Granada (Spain). ISBN 84-15261-75-9.
García-Rubio, M.A.; González-Gómez, F. & Guardiola, J. (2011) Divulgación de la crisis financiera de septiembre de 2008 a partir de la técnica de role-playing. VII Jornadas sobre Docencia de Economía Aplicada. Asociación Libre de Economía, 11 February, Madrid (Spain).
González-Gómez, F.; Guardiola, J.; García-Rubio, M.A. & Ruiz-Villaverde, A. (2010) Iniciativa para la transmisión de valores y el fomento del compromiso social en la educación universitaria. I Congreso Internacional Virtual de Formación del Profesorado. 9-11 December, Murcia (Spain).
Guardiola, J.; García-Rubio, M.A. & González-Gómez, F. (2010) La felicidad como medición del bienestar en la enseñanza de la Economía. XII Jornadas de Economía Crítica. 11-13 February, Zaragoza (Spain).
Guardiola, J.; Strzelecka, E.; Gagliardini, G; García-Rubio, M.A.; González-Gómez, F. & Ruíz-Villaverde, A. (2010) Las Jornadas de Economía y Desarrollo Humano: Una propuesta para abordar la Economía desde una perspectiva crítica. XII Jornadas de Economía Crítica. 11-13 February, Zaragoza (Spain).
García-Rubio, M.A.; González-Gómez, F.; Guardiola, J. & Ruiz-Villaverde, A. (2009) ¿Influyen las expectativas sobre el rendimiento académico? Un análisis de los alumnos de la asignatura Economía Política. I Jornadas Andaluzas de Innovación Docente Universitaria. 2 and 3 December, Córdoba (Spain). ISBN 978-84-692-7263-3.
García-Rubio, M.A.; González-Gómez, F.; Guardiola, J. & Ruiz-Villaverde, A. (2009) ¿La autocalificación y la co-calificación son herramientas útiles en la calificación del alumnado? El caso de la asignatura Economía Política. I Jornadas Andaluzas de Innovación Docente Universitaria. 2 and 3 December, Córdoba (Spain). ISBN 978-84-692-7263-3.
García-Rubio, M.A.; González-Gómez, F.; Guardiola, J. & Ruiz-Villaverde, A. (2009) ¿Es la autocalificación del alumno una forma válida de promocionar el enfoque democrático en la educación? El caso de la asignatura Economía Política de Ciencias Políticas y de la Administración. Actas del II Congreso Internacional de Formación Docente Universitaria. 24 and 25 September, Granada (Spain). ISBN 978-84-9836-595-5.
Guardiola, J.; García-Rubio, M.A. & Ruiz-Villaverde, A. (2009) La economía centrada en el desarrollo humano: una innovación en el marco del EEES. Actas del II Congreso Internacional de Formación Docente Universitaria. 24 and 25 September, Granada (Spain). ISBN 978-84-9836-595-5.
Feferee in IV International Conference on University Teaching (IV CIDU 2015). The future of teaching at the university. 24-27 june, Vigo (Spain).
Referee in III International Conference on University Teaching (III CIDU 2013). View of teaching at the university. 20-22 june, Vigo (Spain).
Referee in II International Conference on University Teaching (II CIDU 2011). Challenges and prospects of teaching at the university. Conference held at the University of Vigo (Spain) from June 30th to July 2nd.
ALdE Award 2011 in Teaching Innovation. VII Workshop on Teaching Applied Economics. February 2011: Explaining the financial crisis of September 2008 using the role-playing technique.
Explaining the financial crisis of September 2008 using the role-playing technique. M.A. García-Rubio, F. González-Gómez and J. Guardiola Wanden-Berghe, Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported.
____________________________