Inicio | Docencia | Investigación | Publicaciones | Enlaces |
- Molina, M., Ambrose, R., Castro E. y Castro, E.
(2009). Breaking the addition addiction: creating the conditions for knowing-to act in
early algebra. En S. Lerman y B.
-
Cañadas, M.C., Durán, F., Gallardo, S.,
Martínez-Santaolalla, M.J., Molina, M., Peñas, M., Villegas, J.L. (2009). Geometría Plana con Papel. Granada:
Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
- Molina, M., Castro, E. y Castro, E. (2007). Historia del signo igual. En M. Guzmán, Humanidades y Ciencias. Aspectos Disciplinares y Didácticos. Homenaje a la Profesora Ana Vilches Benavides (pp. 249-261). Granada: Editorial Atrio.
-
Molina, M. (2006). Desarrollo de
pensamiento relacional y comprensión del signo igual por alumnos de tercero de
Primaria. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada.
- Molina, M. y Torres, C. (2001). Determinadas características del libro de texto como recurso didáctico. En C. Torres, G. Rojas, J.A. Fuentes, J.F. Romero, A.C. Mingorance y A. Fernández (Coord), Aspectos Didácticos y Organizativos de la Educación,”Tendencias Actuales” (pp. 393-399). Granada: Grupo Editorial Universitario.
- Molina, M. & Mason, J (2009). Justifications-on-demand as a device to
promote shifts of attention associated with relational thinking in elementary
arithmetic. Canadian Journal of Science,
Mathematics and Technology Education, 9(4)
- Trujillo, P.
A., Castro, E., y Molina, M. (2009). El proceso de
generalización: Un estudio con futuros maestros de primaria. Indivisa. Boletín de Estudios e
Investigación. Monografía XII, 73-90.
- Ruiz, F., Molina, M.,
Lupiañez, J.L., Segovia, I. y Flores, P. (2009). Mathematics Primary Teachers training at the
-
Molina, M. (2009). Una
Propuesta de Cambio Curricular: Integración del Pensamiento Algebraico en
Educación Primaria. PNA 3(3),
135-156
-
Molina, M. y Ambrose, R. (2008). From an operational to a relational conception
of the equal sign. Thirds graders’ developing algebraic thinking. Focus on Learning Problems in Mathematics, 30(1), 61-80.
- Molina,
M., Castro E. & Mason, J. (2008). Elementary students´ approaches to solving
true/false number sentences. PNA 2(2),
75-86.
- Oliveras, M.L., Cardeñoso, J.M., Molina, M. & and Servín C.Y. (2008). Use of Integrated Projects in a Mathematics Education Course for
Prospective Kindergarten Teachers. The International Journal of
Interdisciplinary Social Sciences, 2(6), 165-174.
-
Lupiáñez, J.L., Molina, M., Flores, P. y Segovia I. (2007). Mathematics Primary Teacher Training in the Context of the European
Higher Education Area. The International
Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 2(4), 223-231.
-
Molina, M., Castro, E. y Castro, E. (2007). Teaching Experiments within
Design Research. The International
Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 2(4), 435-440.
- Castro, E. y Molina, M. (2007). Desarrollo de Pensamiento Relacional mediante trabajo con
igualdades numéricas en aritmética básica. Educación
Matemática, 19(2), 67-94
- Molina,
M., Castro, E. y Castro, E. (2007). Desarrollando una agenda de investigación: Pensamiento
relacional en la resolución de igualdades y sentencias numéricas.
Indivisa, Boletín de Estudios e
Investigación, Monografía IX,
161-176.
-
Molina, M., Castro, E. y Ambrose, R. (2006). Trabajo con igualdades numéricas
para promover pensamiento relacional. PNA,
1(1), 31-46.
-
Molina, M. y Castro, E. (2006). Desarrollo del pensamiento relacional
trabajando con igualdades numéricas. Indivisa,
Boletín de Estudios e Investigación, Monografía IV, 91-103.
-
Molina, M. (2006). Expresión de las ideas y reducción de sesgo en el lenguaje. Indivisa, Boletín de Estudios e
Investigación, Monografía IV, 157-162.
-
Molina, M. y Ambrose, R. (2006). Fostering Relational Thinking While Negotiating the
Meaning of the Equal Sign. Teaching
Children Mathematics, 13(2), 111-117.
-
Molina, M., Castro E. y Ambrose R. (2005). Enriching Arithmetic Learning
by Promoting Relational Thinking. The
International Journal of Learning, 12(5), 265-270.
- Castro
E. y Molina M. (2005). Rendimiento en competencias matemáticas de los
estudiantes españoles en el informe PISA 2003. Revista de Padres y Madres
de Alumnos (CEAPA), 82, 14-17.
- Molina, M. y Castro, E. (2004). Rendimiento de los alumnos/as españoles/as en el estudio PISA 2003. Epsilon 59, 20 (2), 275-286.
Otros trabajos
- Molina, M., Lupiañez, J.L., Segovia, I., Flores,
P. and Ruiz, F. (2008). Mathematics for Prospective
Primary Teachers. A pilot experience for adapting to the European higher
education area. Presentado en el Topic Study Group 29 (The preservice mathematical education of teachers)
-
Molina, M., Castro, E. y Mason, J. (2007). Comunicación: Distinguishing approaches to solving
true/false number sentences. 5th
Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. (CERME 5). Larnaca, Cyprus, 22 al 26 de Febrero de
2007. Publicado en: In D. Pitta-Pantazi y G. Philippou (2007), European Research in Mathematics Education. Proceedings of the Fifth Congress of the European
Society for Research in Mathematics Education (pp. 924- 933).
-
Molina, M. y Castro, E. (2006). Comunicación: Uso y desarrollo de pensamiento
relacional por alumnos de tercero de Primaria. Learning
Maths in childhood. Internacional
Symposium on Early Mathematics. Cádiz, 5 y 6 de Mayo de 2006. Publicado en:
J.I. Navarro y M. Aguilar (Eds), Learning
Maths in childhood. Proceedings of the Internacional Symposium on Early
Mathematics (pp. 263- 281). Cádiz: Departamento de Psicología
de la Universidad de Cádiz.
-
Molina, M., Ambrose, R. y Castro, E. (2004). Comunicación: In the transition
from arithmetic to algebra: misconceptions of the equal sign. 28th International Conference of
the Group for the Psychology of Mathematics Education.
(pendiente de actualización)