
Cómo contactar
Dept. de Psicología Experimental,
Facultad de Psicología,
Universidad de Granada,
Campus de Cartuja s/n
18071-Granada, ESPAÑA
tfno: 00-34-958-247883
fax: 00-34-958-246239


|
Director
del Grounded
Cognition Lab
Centro de Investigación Mente Cerebro y
Comportamiento (CIMCYC) - Universidad de Granada
Intereses de
Investigación
- Significado y representación
mental. Metáforas. Modelos mentales.
Lenguaje y espacio. Relativismo lingüístico
y cultural: ¿Cómo podemos pensar sobre
conceptos que no podemos ver ni tocar? ¿Cómo
se ponen en contacto los símbolos de nuestra
mente con la realidad que nos rodea? ¿Influyen
la cultura y el lenguaje sobre los conceptos
que podemos o preferimos utilizar?
- Procesamiento de la Lengua de
Signos y su interpretación: ¿Cómo se
procesan las Lenguas de Signos? ¿Qué
diferencias impone el uso de la modalidad
visual frente a la auditiva?
- Producción del lenguaje.
Codificación fonológica: ¿Cómo
conseguimos seleccionar, ordenar y producir
sílabas y fonemas a la velocidad a la que lo
hacemos y con tan pocos errores? ¿Qué tiene en
común la habilidad del lenguaje con otras
habilidades motoras hábiles?
- Innovación docente en la
enseñanza universitaria. Nuevas tecnologías
en la educación superior:
¿Cómo podemos mejorar la experiencia y los
resultados de aprendizaje en la educación
superior? ¿Pueden aportar algo interesante las
nuevas tecnologías?
Publicaciones
Callizo, C.,
Casasanto, D., Chahboun,
S., Göksun, T., Gu, Y.,
Kranjec, A., Ouellet, M.,
Tutnjević, S., &
Santiago, J. (2025). Deus
ex machina: The COVID-19
pandemic and young adults’
religiosity, temporal
values, and time
spatialization across
cultures. Psychology
of Religion and
Spirituality. [PDF]
Solana,
P., Escámez, O., Casasanto, D., Chica,
A. B., & Santiago, J. (2024). No
support for a causal role of primary
motor cortex in construing meaning
from language: An rTMS study. Neuropsychologia,
196, 108832. [PDF]
Tann, K., Solana, P., Ouellet,
M., Li, H., & Santiago, J. (2024). Does
Sign Language shape lateral space-valence
associations? Proceedings of the Annual
Meeting of the Cognitive Science Society,
46, 2937-2942. [PDF]
Porto, A., Basalyga, A., Huckle,
M. N., Santiago, J., Fein, E., & Kranjec,
A. (2024). Sound symbolism across diverse
writing systems. Proceedings of the Annual
Meeting of the Cognitive Science Society,
46, 2443-2448. [PDF]
Solana, P. & Santiago, J.
(2023). Worse than expected: A z-curve
reanalysis of motor cortex stimulation studies
of embodied language comprehension. Psicologica,
44, e15661. [PDF]
Miccoli, L., Arias,
M. Á. P., & Santiago, J. (2023). A
network analysis on digital media use,
reading enjoyment, and orthography
precision in a highly educated sample. Computers
& Education, 207, 104932. [PDF]
Santiago, J., Pérez, E., Palma,
A., & Stemberger, J. P. (2023). Frequency
Effects in Spanish Phonological Speech Errors:
Weak Sources in the Context of Weak Syllables
and Words. Applied Psycholinguistics,
44, 722-749. [PDF]
Solana, P., and
Santiago, J. (2022). Does the involvement of
motor cortex in embodied language comprehension
stand on solid ground? A p-curve analysis and
test for excess significance of the TMS and tDCS
evidence. Neuroscience and Biobehavioral
Reviews, 141, 104834. [PDF]
Este artículo ganó el
premio de la SEPEX (Sociedad Española de
Psicología Experimental) a Mejor Artículo de
2022, Modalidad Jóvenes.
Rodríguez-Cuadrado,
S., Ojedo, F., Vicente-Conesa, F., Romero-Rivas,
C., Sampedro, M. A., & Santiago, J.
(2022). Sign iconicity helps learning new
words for abstract concepts in a foreign
language. Second Language Research. https://doi.org/10.1177/02676583221093841
[PDF]
Callizo-Romero,
C., Tutnjevic, S., Pandza, M., Ouellet, M.,
Kranjec, A., Ilic, S., Gu, Y., Göksun, T.,
Chahboun, S., Casasanto, D., & Santiago,
J. (2022). Does time extend asymmetrically
into the past and the future? A multitask
cross-cultural study. Language and
Cognition, 14, 275-302.
[PDF]
Lea sobre este estudio en Tendencias
21 y en Ciencia Cognitiva.
Santiago, J. (2022).
¿Cómo pensamos sobre el tiempo? En: León, J.A.,
Domínguez, A., y Alonso, M. A. (Eds.). Neurocognición
y Lenguaje. Editorial Médica Panamericana.
[PDF]
Beracci, A., Santiago, J., &
Fabbri, M. (2021). The categorical use of a
continuous time representation. Psychological
Research, 86,
1015-1028. [PDF]
Vinson, D., Jones, M., Sidhu, D. M.,
Lau-Zhu, A., Santiago, J., & Vigliocco, G.
(2021). Iconicity emerges and is maintained in
spoken language. Journal of Experimental
Psychology: General, 150, 2293-2308. [PDF]
Callizo-Romero, C., Tutnjevic, S.,
Pandza, M., Ouellet, M., Kranjec, A., Ilic, S.,
Gu, Y., Göksun, T., Chahboun, S., Casasanto, D.,
& Santiago, J. (2020). Temporal focus and
time spatialization across cultures. Psychonomic
Bulletin and Review, 27, 1247-1258. [PDF]
Este artículo ganó el premio de
la SEPEX (Sociedad Española de Psicología
Experimental) a Mejor Artículo de 2020, Modalidad Jóvenes.
Colling, L., Szucs, D., De Marco,
D., Cipora, K., Ulrich, R., Nuerk, H-C.,
Soltanlou, M., Bryce, D., Chen, S-C., Schroeder,
P. A., Henare, D. T., Chrystall, C. K.,
Corballis, P. M., Ansari, D., Goffin, C.,
Sokolowski, H. M., Hancock, P. J. B., Millen, A.
E., Langton, S. R. H., Holmes, K. J., Saviano,
M. S., Tummino, T. A., Lindemann, O., Zwaan, R.
A., Lukavský, J., Becková, A., Vranka, M. A.,
Cutini, S., Mammarella, I. C., Mulatti, C.,
Bell, R., Buchner, A., Mieth, L., Röer, J. P.,
Klein, E., Huber, S., Moeller, K., Ocampo, B.,
Lupiáñez, J., Ortiz-Tudela, J., De la Fuente,
J., Santiago, J., Ouellet, M., Hubbard, E. M.,
Toomarian, E. Y., Job, R., Treccani, B., &
McShane, B. B. (2020). A multilab registered
replication of the attentional SNARC effect. Advances
in Methods and Practices in Psychological
Science, 3, 143-162. [PDF]
Spatola, N., Santiago, J., Beffara,
B., Mermillod, M., Ferrand, L., & Ouellet,
M. (2018). When the sad past is left: The mental
metaphors between time, valence, and space. Frontiers
in Psychology, 9(1019).
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01019 [HTML]
Román, A., Flumini, A.,
& Santiago, J. (2018). Scanning of
speechless comics changes spatial biases in
mental model construction. Philosophical
Transactions of the Royal Society B.
Biological Sciences, 373, 20170130. [PDF]
Tamariz, M., Roberts, S.,
Martínez, I., & Santiago, J. (2018). The
interactive origin of iconicity. Cognitive
Science, 42, 334-349. [PDF]
Aguirre, R., &
Santiago, J. (2017). Do potential past and
future events activate the Left-Right Mental
Timeline? Psicológica, 38, 231-255.
[PDF]
Chahboun, S., Flumini,
A., Pérez González, C., McManus, I. C., &
Santiago, J. (2017). Reading and writing
direction effects on the aesthetic appreciation
of photographs. Laterality, 22,
313-339. [PDF]
[Free
e-prints]
de la Fuente, J.,
Casasanto, D., Martínez-Cascales, J. I., &
Santiago, J. (2017). Motor imagery shapes
abstract concepts. Cognitive Science, 41,
1350-1360. [PDF]
Flumini, A., &
Santiago, J. (2016). Metáforas y conceptos
abstractos: Las contribuciones del Grounded
Cognition Lab de la Universidad de Granada. En:
Horno Chéliz, M. C., Ibarretxe Antuñano, I., y
Mendívil Giró, J. L. (Eds.). Panorama actual
de la ciencia del lenguaje. Primer sexenio de
Zaragoza Lingüística. Zaragoza: Prensas
Universitarias de Zaragoza (PUZ). [PDF]
Damjanovic, L., &
Santiago, J. (2016). Contrasting vertical and
horizontal representations of affect in
emotional visual search. Psychonomic
Bulletin & Review, 23, 62-73. [PDF]
Román, A., Flumini, A.,
Lizano, P., Escobar, M., & Santiago, J.
(2015). Reading and writing direction causes
spatial biases in mental model construction in
language understanding. Scientific Reports,
5:18248. doi: 10.1038/srep18248 [PDF].
Pagán Cánovas, C.,
Valenzuela, J., & Santiago, J. (2015).Like
the machete the snake: Integration of topic and
vehicle in poetry comprehension reveals meaning
construction processes. Psychology of
Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9,
385-393. [PDF]
Aguirre, R., & Santiago, J.
(2015). Do potential past and future events
activate the Lateral Mental Timeline? En:
Noelle, D. C., Dale, R., Warlaumont, A. S.,
Yoshimi, J., Matlock, T., Jennings, C. D., &
Maglio, P. P. (Eds.). Proceedings of the
37th Annual Meeting of the Cognitive Science
Society. (pp. 48-53). Austin, TX:
Cognitive Science Society. [PDF]
Chahboun, S., Flumini,
A., Pérez González, C., McManus, I. C., &
Santiago, J. (2015). Reading and writing
direction effects on the aesthetic perception of
photographs. En: Noelle, D. C., Dale, R.,
Warlaumont, A. S., Yoshimi, J., Matlock, T.,
Jennings, C. D., & Maglio, P. P. (Eds.). Proceedings
of the 37th Annual Meeting of the Cognitive
Science Society. (pp. 2242-2247). Austin,
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
Alvarez de Cienfuegos, E,
& Santiago, J. (2015, June 28). Sound
symbolism and construal level. Pre-registered
replication of Maglio et al (2014), JEP:GEN,
143, 1082-96, Study 3. Retrieved from osf.io/c6vhf
De la Fuente, J., Casasanto, D.,
& Santiago, J. (2015). Observed actions
affect body-specific associations between space
and valence. Acta Psychologica, 156,
32–36. [PDF]
Santiago, J., & Lakens, D.
(2015). Can conceptual congruency effects
between number, time, and space be accounted for
by polarity correspondence? Acta
Psychologica, 156, 179-191.
[PDF]
De la Fuente, J., Casasanto, D.,
Román, A., & Santiago, J. (2015). Can
culture influence body-specific associations
between space and valence? Cognitive Science,
39, 821-832. [PDF]
De la Fuente, J., Santiago, J.,
Román, A., Dumitrache, C., & Casasanto, D.
(2014). When you think about it, your past is in
front of you: How culture shapes spatial
conceptions of time. Psychological Science,
29, 1682-1690. [PDF]
Lea sobre este estudio en British
Psychological Society (BPS) Research Digest,
en Psychology
Today y en Ciencia
Cognitiva. Este artículo ganó el premio
de la SEPEX (Sociedad Española de Psicología
Experimental) a Mejor Artículo de 2014.
Román, A., Flumini, A., Escobar, M.,
& Santiago, J. (2014). Reading and writing
direction causes spatial biases in mental model
construction during language understanding. In
M. Bello P., Guarini M., McShane M. &
Scassellati B. (Eds.) Proceedings of the
36th Annual Conference of the Cognitive
Science Society (pp. 2853-2858). Austin
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
De la Fuente, J., Casasanto, D.,
& Santiago, J. (2014). Observed motor
actions affect valence judgments. In M. Bello
P., Guarini M., McShane M. & Scassellati B.
(Eds.) Proceedings of the 36th Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 385-390). Austin TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Jones, M., Vinson, D., Clostre, N.,
Lau Zhu, A., Santiago, J., & Vigliocco, G.
(2014). The Bouba Effect: Sound-shape iconicity
in iterated and implicit learning. In M. Bello
P., Guarini M., McShane M. & Scassellati B.
(Eds.) Proceedings of the 36th Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 2459-2464). Austin TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Santiago, J. (2014). Body Memory,
Metaphor, and Movement. Sabine Koch, Thomas
Fuchs, Michela Summa, & Cornelia Müller
(Eds.). Amsterdam, The Netherlands: John
Benjamins, 2012. vi + 468 pages, $149.00
(hardcover), ISBN 9789027213501., Metaphor
and Symbol, 29:1, 62-65. [PDF] [Free
e-prints]
Martinez-Cascales, I., de la Fuente,
J., Santiago, J. Sr., & Santiago, J. Jr.
(2013). Space and time bisection in
schizophrenia. Frontiers in Psychology,
4:823. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00823 [HTML]
Santiago, J., & Lakens, D.
(2013). Polarity correspondence does not explain
the SNARC effect. In M. Knauff, M. Pauen, N.
Sebanz, & I. Wachmuz (Eds.), Proceedings
of the 36th Annual Conference of the Cognitive
Science Society (pp. 1259–1264). Austin,
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
Flumini, A., & Santiago, J.
(2013). Time (also) flies from left to right...
if it is needed! In M. Knauff, M. Pauen, N.
Sebanz, & I. Wachmuz (Eds.), Proceedings
of the 36th Annual Conference of the Cognitive
Science Society (pp. 2315–2320). Austin,
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
Román, A.,
El Fathi, A., & Santiago, J. (2013). Spatial
biases in understanding descriptions of static
scenes: The role of reading and writing
direction. Memory & Cognition, 41,
588-599. [PDF]
Ouellet, M., Román, A., &
Santiago, J. (2012). A multisensory interaction
effect in the conceptual realm of time. Experimental
Psychology, 59, 236-242. [PDF]
Santiago, J., Ouellet, M., Román,
A., & Valenzuela, J. (2012). Attentional
factors in conceptual congruency. Cognitive
Science, 36, 1051-1077. [PDF]
Santiago, J., Román, A.
& Ouellet, M. (2011) Flexible foundations of
abstract thought: A review and a
theory. En: Maas, A. & Schubert, T. (Eds). Spatial
Dimensions of Social Thought. Mouton de
Gruyter. [PDF]
de la Fuente, J., Casasanto, D.,
Román, A., & Santiago, J. (2011). Searching
for cultural influences on the body-specific
association of preferred hand and emotional
valence. En: L. Carlson, C. Hoelscher, &
T.F. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd
Annual Conference of the Cognitive Science
Society (pp. 2616-2620). Austin, TX:
Cognitive Science Society. [PDF]
Román, A., El Fathi, A., &
Santiago, J. (2011). Spatial biases in
understanding descriptions of static scenes: The
role of reading and writing direction. En L.
Carlson, C. Hoelscher, & T.F. Shipley
(Eds.), Proceedings of the 33rd Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 784-788). Austin, TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Ouellet, M., Santiago, J., Israeli,
Z., & Gabay, S. (2010). Is the future the
right time? Experimental Psychology, 57,
308-314. [PDF]
Ouellet, M., Santiago, J., Funes, M.
J. & Lupiáñez, J. (2010). Thinking about the
future moves attention to the right. Journal
of Experimental Psychology: Human, Perception
and Performance, 36, 17-24. [PDF]
Este artículo ganó el New
Investigator Award de la APA (American
Psychological Association División de
Psicología Experimental, 2011.
Ouellet, M., Santiago, J., Funes, M.
J., & Lupiáñez, J. (2010). Orientación
espacial de la atención mediante conceptos
temporales. La Atención (VI): Un Enfoque
Pluridisciplinar. Editorial: UAB. Dep.
Psicología Bàsica, Evolutiva i de l'Educ. (pp.
29-41).
Santiago, J., Román, A., Ouellet,
M., Rodríguez, N. & Pérez-Azor, P. (2010).
In hindsight, life flows from left to right. Psychological
Research., 74, 59-70. [PDF]
[Supplementary
materials]
Coll-Florit, M., I. Castellón, S.
Climent, y J. Santiago (2009). Realidad
psicológica del aspecto léxico. Evidencias
experimentales (Psychological reality of
lexical aspect: Experimental evidence). En:
Valenzuela, J., A. Rojo, & C. Soriano
(Eds.) Trends in Cognitive Linguistics:
Theoretical and Applied Models. Ed.
Peter Lang. [PDF]
Ouellet, M., Santiago,
J., Israeli, Z. & Gabay, S. (2009)
Multimodal influences of orthographic
directionality on the "Time is Space" conceptual
metaphor. En: N. A. Taatgen & H. van Rijn
(Eds.), Proceedings of the 31st Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 1840-1845). Austin, TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Ouellet, M., Santiago, J.,
García-Krafes, E. & Román, A. (2008) Spanish
lexical stress: Evidence for a dual route model.
En: Fernández Sánchez, M. M. & Muñoz Martín,
R. (Eds.) Aproximaciones Cognitivas al
Estudio de la Traducción y la Interpretación.
Granada: Ed. Comares.
Santiago, J.,
Lupiáñez, J., Pérez, E., & Funes, M. J.
(2007). Time (also) flies from left to right. Psychonomic
Bulletin & Review, 14, 512-516. [PDF]
López, M., Bajo, M.T., Padilla, P.
& Santiago, J. (2007) Predicting proficiency
in sign language interpreting: A preliminary
study. Interpreting, 9, 71-93. [PDF]
Santiago, J., Pérez, E., Palma, A.
& Stemberger, J. (2007) Syllable, word, and
phoneme frequency effects in Spanish
phonological speech errors: The David effect on
the source of the error. En: Carson, T. S. &
Ferreira, V. (Eds.) The State of the Art in
Speech Error Research: Proceedings of the LSA
Institute Workshop. MIT Working Papers in
Linguistics, 53, 265-303. [PDF]
Pérez, E., Santiago,
J., Palma, A. & O'Seaghdha, P. (2007)
Perceptual bias in speech error data collection:
Insights from Spanish speech errors. Journal
of Psycholinguistic Research, 36,
207-235. [PDF]
Torralbo, A., Santiago, J. &
Lupiáñez, J. (2006). Flexible conceptual
projection of time onto spatial frames of
reference. Cognitive Science, 30,
745-757. [PDF]
Gutiérrez, N., Palma, A. y Santiago,
J. (2003). El papel de la sílaba y de la rima en
producción del lenguaje: Evidencia desde los
errores del habla en español. (The role of the
syllable and the rime in language production:
Evidence from Spanish speech errors). Psicológica,
24, 57-78. [PDF]
Santiago, J., MacKay, D. G. &
Palma, A. (2002). Length effects turn out to be
syllable structure effects: Response to Roelofs
(2002). Language and Cognitive Processes,
17, 15-29. [PDF]
Santiago, J. (2000). Implicit
priming of picture naming: A theoretical and
methodological note on the implicit priming
task. Psicológica, 21, 39-59. [PDF]
Santiago, J., MacKay, D. G., Palma,
A. & Rho, C. (2000) Sequential activation
processes in producing words and syllables:
Evidence from picture naming. Language and
Cognitive Processes, 15, 1-44. [PDF]
Santiago, J. & MacKay, D. G.
(1999) Constraining production theories:
Principled motivation, consistency, homunculi,
underspecification, failed predictions, and
contrary data. Behavioral and Brain Sciences,
22, 55-56. [PDF]
Santiago, J., Palma, A.
& Gutiérrez, N. (1999) Efectos de la
complejidad de la estructura silábica en tareas
de denominación de sílabas aisladas. (Effects of
syllable structural complexity on syllable
naming tasks). Cognitiva, 11, 45-66. [PDF]
Santiago, J., Justicia, F., Palma,
A., Huertas, D. & Gutiérrez, N. (1996) LEX I
and II: Two databases of surface word forms for
psycholinguistic research in Spanish. Behavior
Research Methods, Instruments & Computers,
28, 418-426. [PDF]
Justicia, F. , Santiago, J., Palma,
A., Huertas, D. & Gutiérrez, N. (1996) La
frecuencia silábica del español escrito por
niños: Estudio estadístico. (Syllable frequency:
A statistical analysis of written productions by
Spanish children). Cognitiva, 8,
131-168. [PDF]
Proyectos de Investigación
Subvencionados
Encuadres
metafóricos:
¿Posible
aplicabilidad en
los mensajes de
prevención para la
salud y en la
lucha contra la
violencia
machista?,
ref.
C-SEJ-367-UGR23, to
Marc Ouellet
(Investigador
Principal), Julio
Santiago, Soledad de
Lemus, Javier
Valenzuela, Carmen
Callizo-Romero,
Pablo Solana. Funded
by FEDER-UGR,
Applied Research
Projects, 01/01/2024
a 31/12/2026, 12000
€
Construyendo el
embodiment sobre cimientos sólidos
(Placing embodiment on solid ground), ref.
PID2022-142583NB-I00, a Julio Santiago
(Investigador Principal), Marc Ouellet,
Pablo Solana, Daniel Casasanto, Iván Padrón,
Francesca Vitale, Richard Binney.
Subvencionado por el Ministerio de Ciencia e
Innovación, Programa Estatal para Impulsar
la Investigación Científico-Técnica y su
Transferencia, 01/09/2023 a 31/08/2026,
100625 €.
Metáforas
multimodales en las lenguas de Aragón: la
cosmovisión del PODER y del TIEMPO desde
la perspectiva diacrónica hasta la
realidad psicolingüistica,
ref. LMP143_21, a Iraide Ibarretxe
(Investigadora Principal), Andrea Ariño, Katia
Benaiges, Javier Giralt, Alberto Hijazo, David
Moret, María Teresa Moret, Laura Peiró, Paula
Pérez, Guillermo Tomas, Javier Valenzuela y
Julio Santiago. Subvencionado por Gobierno de
Aragón, Dept. de Ciencia, Universidad y
Sociedad del Conocimiento,
18/09/2021-30/09/2023, 58372,50 €.
Moralidad
corporeizada, ref.
PY20_00689, a Julio Santiago (Investigador
Principal), Marc Ouellet, Omar Escámez, Ana
Chica, Cristina Narganes, Mar Martín y Pablo
Solana. Subvencionado por la Junta de Andalucía,
Consejería de Conocimiento, Investigación y
Universidad, proyectos I+D+i, 4/10/2021 a
30/06/2023, 46300 €.
El papel del sistema motor en la
comprensión del lenguaje,
ref. PGC2018-096096-B-I00, to Julio Santiago
(Principal Investigator), Daniel Casasanto, Marc
Ouellet, Cristina Narganes and Mar Martín.
Funded by the Spanish Ministery of Science,
Innovation and Universities, Programa Estatal de
Generación de Conocimiento y Fortalecimiento
Científico y Tecnológico del Sistema de I+D+i,
01/01/2019-30/09/2022, 66550 €.
Conceptualización del tiempo:
relación con la atención, espacio, emoción y
toma de decisiones a través de individuos,
culturas y religiones, ref.
PSI2015-67531-P, a Julio Santiago (Investigador
Principal), Daniel Casasanto, Tilbe Göksun, Alex
Kranjec, Joseph Lavallee, Marc Ouellet, y
Slavica Tutnjevic. Subvencionado por el
Ministerio de Economía y Competitividad,
Programa Estatal de Fomento de la Investigación
Científica y Técnica de Excelencia, 2016-2018,
38400 €.
Using Sign Languages as a tool
for second language learning, ref.
1RODRI16, a Sara Rodríguez Cuadrado
(Investigador Principal) y Julio Santiago.
Subvencionado por el Research Investment Fund,
Edge Hill University, UK, January-August 2017, £
18529.
Vinculando los conceptos a la
experiencia: Iconicidad en el lenguaje oral,
signado y escrito, ref. PSI2012-32464, a
Julio Santiago (Investigador Principal),
Gabriella Vigliocco, Daniel Casasanto,
Abderrahman El Fathi, Marc Ouellet, y Jose
Isidro Martínez-Cascales. Subvencionado por el
Ministerio de Economía y Competitividad, Plan
Nacional de Investigación Científica, Desarrollo
e Innovación Tecnológica (I+D+i), 2013-2015,
57000 €.
Metáforas conceptuales: Lenguaje,
pensamiento y cerebro, ref.
P09-SEJ-4772, to Julio Santiago (Investigador
Principal), Javier Valenzuela, Daniel Casasanto,
Mitchell Valdés, Sylvie Chokron, Cristina
Soriano y Abderrahman El Fathi. Subvencionado
por la Consejería de Innovación, Ciencia y
Empresa, Junta de Andalucía, y el Fondo Europeo
de Desarrollo Regional (FEDER), 2010-2014.
157923 €.
Lingüística cognitiva
y realidad psicolingüística: validación
psicolingüística de algunos constructos
clave en la lingüística cognitiva
(metáforas, construcciones, fonemas y
relativismo lingüístico),
ref. 05817/PHCS/07, a Javier Valenzuela
(Investigador Principal), Antonio Barcelona,
Cristina Soriano, Ana Rojo, Iraide Ibarretxe,
Jose Antonio Mompeán, Rafael Rocamora, Juana
Marín, Paula Cifuentes, Pilar Mompeán, Marc
Ouellet y Julio Santiago. Subvencionado por la
Fundación Séneca, 2008-2010. 23000 euros.
Metáforas
Conceptuales: Realidad Psicológica,
Flexibilidad y Bases Cerebrales,
ref. SEJ2006-04732/PSIC, a Julio Santiago
(investigador principal), Javier Valenzuela,
Daniel Casasanto, Mitchell Valdés y Marc
Ouellet. Subvencionado por la DGI, Ministerio
de Educación y Ciencia, Plan Nacional de
Investigación Científica, Desarrollo e
Innovación Tecnológica (I+D+i),
01/10/2006-30/09/2009. 76956 euros.
Syllable production within and
across languages, ref. R01DC006948, a Pat
O'Seaghdha (Investigador Principal),
Julio Santiago, Jenn-Yeu Chen, Manuel Carreiras,
y Gary Dell. Subvencionado por el National
Institute on Deafness and other Communication
Disorders (NIDCD), USA, 2006-2009. $ 450,000.
Marcos Estructurales en
Percepción, Producción y Adquisición del
Lenguaje, ref. BS02002-02993, a Alfonso
Palma (Investigador Principal), Julio Santiago y
Nicolás Gutiérrez. Subvencionado
por la DGESIC, Ministerio de Educación y
Cultura, Programa Sectorial de Promoción General
del Conocimiento, 2002-2005. 23000 euros.
Marcos Estructurales y su
Utilización en Producción del Lenguaje,
ref. PB 97-0805, a Alfonso Palma (Investigador
Principal), Julio Santiago y Nicolás Gutiérrez.
Subvencionado por la DGESIC,
Ministerio de Educación y Cultura, Programa
Sectorial de Promoción General del Conocimiento,
1999-2001. 10540 euros.
|