Can we trust documentary filmmakers to tell us the "truth"? You can only judge what is true or not true based on your own experience of life. Documentary filmmaking is not about telling the truth, it is about exploring reality. All that you can expect is that which you experience, and that the film corresponds with your sense of actuality. Allan King
¿Quién creería que los campos de exterminio de Hitler existieron si no hubiera imágenes filmadas de los mismos? ¿Quién creería que en Gujarat turbas de exaltados hindúes vertieron gasolina sobre niños pequeños y luego les prendieron fuego? ¿Quién creería que en la década de 1970 Brezhinski, un asesor del presidente Ronald Reagan, se dirigió a un grupo de niños musulmanes en Pakistán y ensalzó las virtudes de la yihad ("guerra santa")? Y de no ser por los documentales, en lugar de las imágenes de Gandhi, tendríamos que conformarnos con las de Ben Kingsley. Anand Patwardhan
Noticias y recursos
BLOGS&DOCS
Revista online dedicada a la no ficción
CAPTURING REALITY: THE ART OF DOCUMENTARY
38 realizadores de documentales (Albert Maysles, Errol Morris, Alanis Obomsawin, Michel Brault, Patricio Guzman, Nick Broomfield, Kim Longinotto y Werner Herzog, entre otros) hablan de sus experiencias, obra e ideas en esta película escrita y dirigida por Pepita Ferrari (2008). En la web se pueden ver los clips de las entrevistas en alta definición.
DIGITAL HIMALAYA A project to develop digital collection, storage and distribution strategies for multimedia anthropological information from the Himalayan region. The Digital Himalaya project was designed by Alan Macfarlane and Mark Turin as a strategy for archiving and making available ethnographic materials from the Himalayan region. Based at the Department of Social Anthropology at the University of Cambridge, the project was established in December 2000. From 2002 to 2005, the project moved to the Department of Anthropology at Cornell University and began its collaboration with the University of Virginia. From August 2011, Digital Himalaya is colocated at Cambridge and Yale Universities.
HIGHRISE
HIGHRISE is a multi-year, multi-media, collaborative documentary project about the human experience in global vertical suburbs. Under the direction of documentary-maker Katerina Cizek, the HIGHRISE team will be making lots of things. Web-documentaries, live presentations, installations, mobile projects and yes, documentary films.
ETHNOGRAPHIC VIDEO ONLINE
Ethnographic Video Online provides the largest, most comprehensive resource for the study of human culture and behavior – more than 750 hours and 1,000 films at completion. The collection covers every region of the world and features the work of many of the most influential documentary filmmakers of the 20th century, including interviews, previously unreleased raw footage, field notes, study guides, and more.
Acceso gratuito hasta finales de agosto de 2010, utilizando como username: "ethnography" y password: "sneakpeek"
WATCH FOURDOCS FILMS
The most original and inspiring, skillful and compelling documentaries are published here, in themed line-ups. You can read reviews about these films, and other interesting films we watched on the wider web, on the FourDocs blog
TROUGH THESE EYES (2004), CHARLES LAIRD
Entre 1963 y 1964 el antropólogo y cineasta Asen Balikci rodó la conocida serie de docudramas sobre los esquimales Netsilik del Ártico canadiense: Netsilik Esquimo Series. A comienzos de los 70 estas películas fueron empleadas en un programa educativo impartido en escuelas de los EE.UU. a niños y niñas de 5º grado: MACOS: Man: A Course of Study. A través de un conjunto de materiales educativos se interrogaba a los escolares acerca de cuestiones como: "What is human about human beings?". "How did they get that way?". "How can they be made more so?". El proyecto pronto suscitó críticas de los sectores más conservadores de la sociedad estadounidense, que rechazaban los valores e ideas que presuntamente transmitía. Finalmente algunos congresistas lograron que se le retirara la financiación pública, lo que contribuyó a su rápida extinción. "Trough these eyes" repasa la historia de este proyecto. Jay Ruby escribió una reseña de este documental: "Anthropology as a Subversive Art" (American Anthropologist, 2005, Vol. 107). Harry F. Wolcott describe la historia de MACOS en: "The Middlemen of MACOS" (Anthropology and Education Quarterly, 2008, Vol. 38).