Índice
Gráficos
- Arteaga, P. y Batanero, C. (2011). Relating
graph semiotic complexity to graph comprehension in statistical graphs
produced by prospective teachers. Paper presented at CERME 8, Rzeszow,
Polonia, 2011.
>
- Batanero, C., Arteaga, P. y Ruiz, B. (2010).
Análisis de la complejidad semiótica de los gráficos producidos por futuros profesores
de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 141-154.
Subir
Promedios, distribución
- Gea, M.M., Batanero, C., Fernándes, J.A. y Arteaga, P. (2016).
Interpretación de resúmenes estadísticos por futuros profesores de educación secundaria. Redimat 5(2), 135-157. doi: 10.4471/redimat.2016.1902.
- Ruiz, B., Arteaga, P. y Batanero, C. (2009). Comparación
de distribuciones: Una actividad sencilla para los futuros profesores?
II Encontro de Probabilidade e Estatística na Scola. Universidade
do Minho, 2009, Braga, Portugal
- Batanero, C., Godino, J. D. y Navas, F. (1997). Concepciones
de maestros de primaria en formación sobre los promedios.
En H. Salmerón (Ed.), VII Jornadas LOGSE: Evaluación
Educativa (pp. 310-304). Universidad de Granada.
- Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. M. (2004). Un
estudio sobre conocimientos de estadística elemental en profesores
en formación. Educación Matemática, 16,
89-11
Subir
Asociación, correlación y regresión
Subir
- Gea, M. M., Batanero, C., Arteaga, P. y Estepa, A. (2019). Conocimiento especializado de la correlación y regresión en futuros profesores de secundaria.
Profesorado 23(2), 397-419.
- Gea, M.M., Batanero, C., Arteaga, P. y Ortiz, J.J. (2018) Conocimiento tecnológico sobre la correlación y regresión: un estudio exploratorio con futuros profesores.
Bolema, 32(60), 134-155. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v32n60a07.
Inferencia
- Batanero, C., López-Martín, M.M., Gea, M.M. y Arteaga, P. (2019). Conocimiento del contraste de hipótesis por futuros profesores de educación secundaria y bachillerato.
Publicaciones, 48(2), 73-95.DOI: 10.30827/publicaciones, 48(2), 73-95
- López-Martín, M. D. M., Batanero, C. y Gea, M. M. (2019).
¿Conocen los futuros profesores los errores de sus estudiantes en la inferencia estadística?. Bolema, 33(64), 672-693.
- Harradine, A., Batanero, C. & Rossman, A. (2011). Students and teachers' knowledge of sampling and inference. In C.
Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School-Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 235- 246), DOI 10.1007/978-94-007-1131-0, Springer
Science+Business Media B.V. 2011. The original publication is available at http://www.springerlink.com/
Subir
Estadística (general)
- Arteaga, P., Gea, M.M. y Batanero, C. (2017).
La componente mediacional del conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores sobre Estadística: un estudio de evaluación exploratorio. Educação Matemática Debate 1(1), 54-75.
- Fernandes, J. A., Batanero, C. y Gea, M. M (2019), Escolha e aplicação de métodos estatísticos por futuros professores dos primeiros anos.
En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Disponible en www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html
- Godino, J.D.; Batanero, C.; Rivas, H.; Arteaga, P. (2013). Componentes
e indicadores de idoneidad de programas de formación de profesores
en didáctica de las matemáticas. Revemat, 8(1), 46-74
- Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G. y Gea. M. (2012). Evaluación
del conocimiento especializado de la estadística en futuros profesores mediante el análisis de un proyecto estadístico.
Educaçao Matemática Pesquisa. 14(2), 279-297.
- Batanero, C., Burrill, G., & Reading, C. (2011). Overview:
challenges for teaching statistics in school mathematics and preparing
mathematics teachers.In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading
(Eds.), Teaching Statistics in School-Mathematics-Challenges for Teaching
and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 407- 418), DOI 10.1007/978-94-007-1131-0,
Springer. The original publication is available at
http://www.springerlink.com/
- Godino, J. D., Ortiz, J. J., Roa, R. &. Wilhelmi, M. R. (2011).
Models for statistical
pedagogical knowledge. In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading
(Eds.), Teaching Statistics in School-Mathematics-Challenges for Teaching
and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 271- 282), DOI 10.1007/978-94-007-1131-0,
Springer Science+Business Media B.V. 2011. The original publication is
available at http://www.springerlink.com/
- Batanero, C. (2011).
Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges
for Teaching and Teacher Education. XIII Conferência Interamericana
de Educação Matemática. Belo Horizonte, Brasil. Junio
2011. Mesa redonda.
- Godino, J. (2010). Tools
for fostering and guiding the statistics teachers reflection on
their own practice. In C. Reading (Ed.). Proceedings of the Eight
International Conference for Teaching Statistics. Lbjubjana: IASE.
- Batanero, C. (2009). Retos para la formación estadística
de los profesores. II Encontro de Probabilidade e Estatística na Scola. Universidade
do Minho, 2009, Braga, Portugal.
- Godino, J. D., Batanero, C., Roa, R. y Wilhelmi. M. R. (2008). Assessing
and developing pedagogical and statistical knowledge of primary school
teachers through project work. En C. Batanero, G.., Burrill, C., Reading.
y A. Rossman, A.,. Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School
Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings
of the ICMI Study 18 and IASE 2008 Round Table Conference. Monterrey,
Mexico, International Commission on Mathematical Instruction and International
Association for Statistical Education.
- Batanero, C. y Díaz, C. (2007). Training
future statisticians to teach statistics. Trabajo invitado en la
55 Session of the International Statistical Institute. Lisboa.
- Batanero, C. y cols. (2006). Joint
ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges
for Teaching and Teacher Education. Discussion Document .
ICMI e IASE.
- Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. M. (2004). Un
estudio sobre conocimientos de estadística elemental en profesores
en formación. Educación Matemática, 16,
89-112.
Subir
Probabilidad
- Batanero, C. (2022).Training teachers to teach probability: A promising research area.
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. https://doi.org/10.1007/s42330-022-00234-1
- Batanero C, Begué N, Álvarez-Arroyo R, Valenzuela-Ruiz SM (2021). Prospective mathematics teachers understanding of classical and frequentist probability.
Mathematics, 9(19): 2526. https://doi.org/10.3390/math9192526
- Fernandes, J. A., Gea, M. M., y Batanero, C. (2016).
Conocimiento de futuros profesores de Educación Primaria sobre probabilidad en experiencias compuestas.
En C. Fernández, J. L. González, F. J. Ruiz, T. Fernández y A. Berciano (Eds.),
Investigación en Educación Matemática XX (pp. 178-187). Málaga: SEIEM.
- Parraguez, R., Gea, M.M., Batanero, C. y D Díaz-Levicoy (2017).
¿Conectan los futuros profesores las aproximaciones frecuencial y clásica de la probabilidad? Revista Digital: Matemática, Educación e Internet 1(2).
- Batanero, C., Gómez, E. y Díaz, C. (2015).
Conocimiento matemático de profesores de primaria en formación para la enseñanza de la
probabilidad: un estudio exploratorio. Praxis Educativa, 10 (1), 11-34.
- Batanero, C., Gómez, E. y Gea, M. M. (2014).
Assessing and developing prospective teachers' understanding of random
sequences. En U. Sproesser, S. Wessolowski, y C. Worn (Eds.)
Daten, Zufall und der Rest der Welt - Didaktische Perspektiven zur anwendungsbezogenen
Mathematik, (pp. 1-11).. Heidelberg: Springer Fachmedien Wiesbaden.
- Batanero, C. Arteaga, P., Serrano, L. & Ruiz. B. (2014). Prospective
Primary School Teachers' Perception of Randomness. In E. J Chernoff,
y B. Sriraman, (Eds.), Probabilistic thinking: presenting plural perspectives.
(pp. 345-366. Advances in Mathematics Education Series. Springer.
- Batanero, C. y Díaz, C. (2012). Training
school teachers to teach probability. Reflections and challenges: Chilean
Journal of Statistics, 3(1), 3-13.
7 - Batanero, C. y Díaz, C. (2011).
Experiencias y sugerencias para la formación probabilística
de los profesores. Paradigma 32(2),
-
Díaz, C., Batanero, C. y Ortiz, J. J. (2011). Razonamiento
probabilístico de profesores y su evolución en un taller
formativo. Educaçao Matemática e Pesquisa, 12 (2), 181-198.
- Estrada, A. & Díaz, C. (2006). Computing
probabilities from two way tables. An exploratory study with future teachers. In A. Rossman y B. Chance (Eds.), Proceedings of Seventh International
Conference on Teaching of Statistics. Salvador (Bahia): International
Association for Statistical Education. CD ROM. Ortiz, J. J. Mohamed, N,.
Batanero, C., Serrano, L. y Rodríguez, J. D. (2006).
Comparación
de probabilidades en maestros en formación X Simposio de
la Sociedad Española de Investigación en Educación
Matemática. Huesca, 2006.
- Arteaga, P., Batanero, C. y Ruiz, B. (2010). Pre-service
primary school teachers' perception of randomness. En M. Pinto y T.
Kawasaki (Eds). Proceedings of the XXXIV Conference of the International
Group for the Psychology of Mathematics Education (V. 2, pp. 183-190).
Belo Horizonte, Brasil
- Batanero, C., Arteaga, P., Ruiz, B. y Roa, R. (2010). Assessing
pre-service teachers conceptions of randomness through project work.
In C. Reading (Ed.). Proceedings of the Eight International Conference
for Teaching Statistics. Lbjubjana: IASE.
- Batanero, C., Godino. J. D. & Cañizares, M. J. (2005). Simulation
as a tool to train pre-service school teachers. Proceedings of
First ICMI African Regional Conference. Johannesburg: ICMI. CD-ROM.
- Batanero C., Biehler, R., Maxara, C., Engel, J. & Vogel, M. (2005).
Using
simulation to bridge teachers´ content and pedagogical knowledge
in probability. Paper presented at the ICMI Study 15. Aguas de Lindoia,
Brazil.
- Batanero, C., Godino, J. D. y Roa, R. (2004). Training
teachers to teach probability. Journal of Statistics Education ,
12(1)
- Godino, J., Cañizares, M. J. & Díaz, C. (2003).
Teaching
probability to pre-service primary school teachers through simulation
. Proceedings of the 54th Session of the International Statistical
Institute , Bulletin of ISI. Berlin: ISI.
- Godino, J. , Batanero, C. y Roa, R. (2001). Training
teachers to teach probability. IASE Satellite Conference on Statistical
Literacy. Seul.
Subir
Probabilidad condicional
- Fernandes, J. A. y Gea, M.M. (2018). Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades.
Avances de Investigación en Educación Matemática, 14, 15-30.
- Batanero, C., Díaz, C. y Cañadas, G.
R. (2013). Preparing teachers to teach conditional probability: a didactic situation based
on the Monty Hall problem. En Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik
lernenUsing Tools for Learning Mathematics and Statistics (pp. 363-376).
Springer.
- Batanero, C., Díaz, C. y Arteaga, P. (2013).
Evaluación de la falacia del eje temporal en futuros profesores
de educación secundaria. Acta Scientiae 14 (3), 346-362.
-
Batanero, C., Godino. J. D. & Cañizares, M. J. (2005). Simulation as a tool to train pre-service school teachers. Proceedings of
First ICMI African Regional Conference. Johannesburg: ICMI. CD-ROM.
- Batanero C., Biehler, R., Maxara, C., Engel, J. & Vogel, M. (2005).
Using simulation to bridge teachers´ content and pedagogical knowledge
in probability. Paper presented at the ICMI Study 15. Aguas de Lindoia,
Brazil.
- Batanero, C., Godino, J. D. y Roa, R. (2004). Training
teachers to teach probability. Journal of Statistics Education,
12(1)Godino, J., Cañizares, M. J. & Díaz, C. (2003).
Teaching
probability to pre-service primary school teachers through simulation.
Proceedings of the 54th Session of the International Statistical
Institute , Bulletin of ISI. Berlin: ISI.
- Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. M. (2004). Un
estudio sobre conocimientos de estadística elemental en profesores
en formación. Educación Matemática, 16,
89-112.
- Godino, J. , Batanero, C. y Roa, R. (2001). Training
teachers to teach probability. IASE Satellite Conference on Statistical
Literacy. Seul.
Subir
Actitudes
- Estrada. A. y Batanero, C. (2019). Prospective primary school teachers’ attitudes towards probability and its teaching.
International Electronic Journal of Mathematics Education 15(1), em0559
- Gea, M. M., Batanero, C., Estrada, A. (2019).
Assessing prospective teachers’ affective component related to working with statistical projects. Acta Scientiae, 21(3), 112-130.
- Estrada, A., Batanero, C., & Díaz, C. (2018). Exploring Teachers’ Attitudes Towards Probability and Its Teaching. In C.Batanero & E. Chernoff, (Eds.),
Teaching and Learning Stochastics:Advances in Probability Education Research(pp. 313-332).
Berlin: Springer
- Estrada, A. y Batanero. C. (2015).
Construcción de una escala de actitudes hacia la probabilidad y su enseñanza para profesores.
En C. Fernández, M. Molina y N. Planas (eds.), Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 239-247). Alicante: SEIEM.
- Estrada, A. (2011). Evaluación
de actitudes y conocimientos estadísticos elementales de profesores
de educación primaria en formación. En J. Ortiz (Ed.),
Investigaciones actuales en educación estadística y formación
de profesores. Granada (ESPAñA): Universidad de Granada, Departamento
de Didáctica de la Matemática, 2011 (pp. 89-102). ISBN:
978-84-694-4597-6
- Estrada, A., Batanero, C., & Lancaster, S. (2011). Teachers'
attitudes towards statistics. In C. Batanero, G. Burrill, & C.
Reading (Eds.), Teaching Statistics in School-Mathematics-Challenges for
Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 163- 174),
DOI 10.1007/978-94-007-1131-0, Springer Science+Business Media B.V. 2011.
The original publication is available at
http://www.springerlink.com/
- Martins, J. A., Nascimento, M. M.; Estrada, A. (2011). Attitudes
of teachers towards statistics: A preliminary study with Portuguese teachers.
Proceedings of CERME 7. European Society for Research in Mathematics Education.
En línea
- Estrada, A., Bazán, J. L., y Aparicio, A. (2010).
Un estudio comparativo de las actitudes hacia la estadística en
profesores españoles y peruanos. UNION, 24, 45.
- Estrada, A. y Batanero, C. (2008). Explaining
teachers' attitudes towards statistics. En C. Batanero, G.., Burrill,
C., Reading. y A. Rossman, A.,. Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics
in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education.
Proceedings of the ICMI Study 18 and IASE 2008 Round Table Conference.
Monterrey, Mexico, International Commission on Mathematical Instruction
and International Association for Statistical Education.
- Estrada, A., Batanero, C., Fortuny, J. M. & Díaz, C. (2005).
A structural study of future teachers' attitudes towards statistics. Proceedings
of the Fourth European Conference in Mathematocs Education.
Sant Feliu de Guissols. CD- ROM.
- Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. M. (2004). Un estudio comparado
de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación
y en ejercicio. Enseñanza de las Ciencias, 22 (2), 263-274.
- Estrada, A. (2002). Análisis
de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la
formación del profesorado. Universidad Autónoma de
Barcelona. Directores: C. Batanero y J. M. Fortuny.
Subir
Tesis doctorales y libros
- Gea, M. M. (2014). La
correlación y regresión en bachillerato: análisis
de libros de texto y del conocimiento de los futuros profesores. Tesis
doctoral. Universidad de Granada.
- Rivas, H. (2014). Idoneidad
didáctica de procesos de formación estadística de
profesores de educación primaria, Universidad de Granara.
- Gómez, E. (2014). Evaluación
y desarrollo del conocimiento matemático para enseñar la
probabilidad en futuros profesores de educación primaria. Universidad
de Granada.
- Mohamed, N. (2012). Evaluación
del conocimiento de los futuros profesores de educación primaria
sobre probabilidad. Universidad de Granada.
- Ortiz, J. (Ed..) (2011).
Investigación en Educación Estadística. Formación
de Profesores. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática.
ISBN: 978-84-694-4597-6.
- Batanero, C., Burrill, G., & Reading, C. (2011). Teaching
statistics in school mathematics. Challenges for teaching and teacher
education. A Joint ICMI/IASE Study. ICMI Study volume 14. New
York: Springer. ISSN: ISBN 978-94-007-1130-3.
- Arteaga. P. (2011). Evaluación
de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos
didácticos de futuros profesores. Tesis Doctoral. Universidad
de Granada.
- Serrano, L. (Ed.) (2009). Tendencias
actuales de la investigación en educación estocástica.
Universidad de Granada. ISBN: 978-84-692-4151-6Facultad de Educación
y Humanidades (Melilla)
- Estrada, A. (2002). Análisis
de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la
formación del profesorado. Universidad Autónoma de
Barcelona. Directores: C. Batanero y J. M. Fortuny.
- Batanero, C., Burrill, G., Reading, C. y Rossman, A. (Eds.) (2008).
Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges
for Teaching and Teacher Education. Proceedings
of the ICMI Study 18 and IASE 2008 Round Table Conference.
Monterrey, Mexico, International Commission on Mathematical Instruction
and International Association for Statistical Education. ISBN: 978-90-73592-28-5.
Subir
Materiales didácticos para formación
de profesores
Subir
Otros trabajos
- Cañizares, M. J., Batanero, C., Díaz, C. y Godino, J.
D. (2003). Evaluación del uso de la simulación en la enseñanza
de la probabilidad. Una experiencia en la formación de profesores
de primaria. En J. M. Cardeñoso, J. L. Lupiáñez,
A. J. Moreno y M. Peñas (Eds.), Investigación en el
Aula de Matemáticas . La evaluación (pp. 187-194).
Granada: Sociedad Thales. ISBN:84-8491-323-6.
- Estrada, A., Batanero, C., Fortuny, J. M. (2003). Actitudes y estadística
en profesores en formación y en ejercicio. Actas del 27 Congreso
Nacional de Estadística e Investigación Operativa
(pp. 909-920). Lérida: SEIO. CD Rom
- Estrada, A., Batanero, C., Fortuny, J. M. (2003). Dificultades de los
profesores en formación en conceptos estadísticos elementales.
En Investigación en Educación Matemática. Séptimo
Congreso de la SEIEM. (pp. 201-212). Granada: Servicio de Publicaciones
de la Universidad.
- Serrano, L., Batanero, C., Ortiz, J. J. y Cañizares, M. J. (2002).
Un proyecto para la elaboración de servidor de recursos sobre educación
estadística para profesores e investigadores. En C. Penalva, G.
Torregrosa y J. Valls (Eds.), Aportaciones de la didáctica
de la matemática a diferentes perfiles profesionales (pp.
461-470). Universidad de Alicante. ISBN: 84-699-7201-4.
- Godino, J. D., Batanero, C. y Flores, P. (1999). El
análisis didáctico del contenido matemático como
recurso en la formación de profesores. En Homenaje al profesor
Oscar Sáenz Barrio (pp. 165-185). Granada: Departamento de
Didáctica y Organización Escolar. ISBN-84-95276-28-3.
- Batanero, C, Godino, J. D., y Navas, F. (1997). Some misconceptions
about averages in prospective primary teachers. En E. Pehknonen (Ed.),
Proceedings of 21 PME Conference (v.1, pp. 276). University
of Lahti.
- Navarro-Pelayo, V., Batanero, C. y Godino, J. D. (1991). Combinatorics
and its teaching. Analysis of teachers' reponses to a survey. Proceedings
of the XV Conference on the Psychology of Mathematics Education.
(v.1, p. XI). Asisi. Italia.
Subir